دین پژوهی
پژوهشگر: جواد سعیدی
زیر نظر استاد دکتر حسینی شاهرودی
چکیده
از جمله مراحل یک فعالیت پژوهشی، سؤالآفرینی و پرسشزایی است. این سؤالات متنوع و متعدد هستند که هر یک زاویهای جدید در بحث باز میکنند و ساختی نو را ارائه مینمایند. خبرنامه پژوهشی در این بخش، بر آن است تا در هر شماره عرصهای بایسته تحقیق را، شناسایی نموده و پرسشهای مطرح و قابل تأمّل در آن عرصه را فهرست نماید.
نگاه همهجانبه و جامع در پژوهیدن این عرصه، نیازمند بازکاوی و تأمّلی فراگیر در همه این مسائل و یافتن نحوه ارتباط اینها با یکدیگر به ویژه در پرسشهای پاسخ نایافتة آن، میباشد.
دینپژوهی- فلسفه دین
واژه دینپژوهی ترجمه (study of religion) میباشد، که عبارت است از رشتههای مختلفی که با روشهای گوناگون به تحقیق، مطالعه و بررسی ابعاد مختلف دین میپردازند. «دینپژوهی» اسم یک رشته علمی خاص نیست، بلکه مجموعهای از رشتهها و شاخههای معرفتی است که این عنوان کلّی بر آنها اطلاق میشود. وجه مشترک آن رشتهها و دانشها این است که همه راجع به دین بحث میکنند.
تمامی این رشتههای مختلف را میتوان از یک دیدگاه به دو قسمت تقسیم کرد:
1ـ گسترهای که به حقانیت و صدق و کذب ادیان و مدعیات دینی کاری ندارد و به گزارههای ناظر به ارزش، و انشایی دین میپردازد و در صدد فهم و شناخت دین و ابعاد مختلف آن میباشند.
2ـ گسترهای که با حقانیت، صدق و کذب ادیان ارتباط دارد و به گزارههای ناظر به واقع یا همان گزارههای خبری دین میپردازد و به دنبال تفسیر و فهم آموزههای دینی و توجیه و استدلال بر حقانیت میباشد. البته در خصوص گسترههای دینپژوهی نیز دستهبندیهای متنوعی صورت گرفته است که از جمله آنها تقسیم مطالعات دینی به دو دسته مطالعات سنتی و مطالعات نوین و یا تفکیک گسترههای دینپژوهی، با توجه به عنایتی که دانشهای مختلف از مطالعه دین دارند.
رشتههای دینپژوهی
مهمترین رشتههایی که - از ابعاد مختلف- به بررسی دین میپردازند، عبارتند از:
1ـ الهیّات 2ـ فلسفه دین 3ـ کلام 4ـ فقه (معنای عام) 5ـ اخلاق 6ـ روانشناسی دین 7ـ جامعهشناسی دین 8ـ تاریخ ادیان
قابل ذکر است که رشتههای مذکور در اکثر تقسیمبندیهای گسترههای پژوهش دین، مطرح شده است، و دانشهای دیگری نیز هستند که در این موضوع بحث میکنند:
(دینپژوهی تطبیقی ـ معرفتشناسی دینی ـ پدیدارشناسی دین ـ اسطورهشناسی دین ـ ادبیات و هنر دینی ـ فلسفه اسلامی ـ کلام اسلامی و مردمشناسی دین ـ روششناسی دین ـ انسانشناسی دین...)
موضوعی که ما به دنبال آن هستیم، بیان و بررسی امّهات مسائلی است که در دینپژوهی به روش عقلانی مطرح میگردد، که در قالب علم فلسفه دین، به آنها پرداخته شده است. فلسفه دین، شعبه و شاخهای از فلسفه است که به تحلیل و بررسی دین، به روش عقلانی میپردازد. فلسفه دین نیز شامل مسائل گسترده و متنوعی است که اگر کسی موضوعات گوناگونی را که فیلسوفان در تفکر راجع به دین به آنها پرداختهاند مرور کند، به دشواری رشتههای یکنواخت در آنها خواهد یافت، جز اینکه همه آنها از تأمّل در باب دین سرچشمه میگیرند.
غالب مشغولیات فلسفه دین، تا حدّ زیادی به بررسی دلایل له و علیه اقسام باورهای بنیادین دین، بویژه، بررسی براهین گوناگون وجود خدا بوده است.
میتوان مهمترین مسائل فلسفه دین را در پنج محور مشخص کرد:
الف) چیستی دین
ب) منشأ دین
ج) معرفت دین
د) نسبت و مناسبات دین
ه) امّهات مدّعیات دینی
هر یک از این مسائل، خود سرفصلی برای سؤالات متنوّع و مختلف در مورد دین میباشد که به بیانِ برخی از آنها خواهیم پرداخت:
الف) چیستی دین
شامل مباحث زیر میشود که هر یک از آنها سؤالهای متعددی را دربرمیگیرد:
1ـ تعریف دین 2ـ قلمرو دین 3ـ گوهر و صدف دین 4ـ تجربه دینی 5ـ پلورالیزم دینی
1ـ تعریف دین
- روش اصولی در تعریف دین؟
- ملاک تعریف دین؟
-تعریف دین از درون دین یا برون دین؟
ـ تعریف دین چه فایدهای دارد؟
ـ آیا تعریف واحد از دین ممکن است؟
ـ موانع و مشکلات تعریف دین چیست؟
ـ رویکردهای مختلف در تعریف دین کدام است؟
ـ تعریف دین امری دروندینی است و یا بروندینی؟
2ـ قلمرو دین: راههای قلمروشناسی دینی
- آیا تشخیص کلیات، هدف و قلمرو دین بر عهده عقل و جزئیات بر عهده دین است؟
- دین چه میتواند انجام دهد؟
- دین و بیان احکام سمبلیک در امور فردی و معنوی
- دین و بیان احکام حقیقی در امور فردی و معنوی
- دین و بیان احکام حقیقی در امور فردی و اجتماعی
- دین و جنبههای روحی، روانی و یا جنبه فیزیکی و مادی انسان
- دین و سامانبخشی وضعیت حیات دنیوی انسان
- نقش دین در اقتصاد، قضاوت، حکومت و...
- گستره پاسخگویی دین به نیازهای بشری؟
- دین در چه مواردی برای هدایت آمده است؟
- به چه میزان توان و قابلیت راهنمایی و راهگشایی دارد؟
- حدّ هدایت دین در یک موضوع چیست؟
- آیا هدایت دین، حداکثر هدایتها در یک موضوع است؟
- هدایتهای اقتصادی دین مثلاً، هدایتهای ارزشی است یا نظامدهنده و سیستمبخش و یا روشدهنده اقتصادی است؟
- پرسش (تا کجایی) از هدایتهای دین؟
3ـ گوهر و صدف دین
- آیا دین گوهر و صدف دارد؟
- منظور از گوهر و صدف دین چیست؟
- رابطه گوهر و صدف دین چگونه است؟
- تجربه دینی و گوهر دین
- گوهر دین و تجربه عرفانی
- گوهر دین و زبان دین
- معرفتپذیری گوهر دین
- توصیفپذیری گوهر دین
- شریعت و گوهر دین
- آیا عقاید و اعمال هر دو گوهرند؟
- آیا دین سطوح و لایههای مختلف دارد؟
- تمیز گوهر و صدف دین چگونه است؟
- ضرورت وجود صدف در دین به چیست؟
4ـ تجربه دینی
- معنی و مفهوم تجربه دینی و عرفانی چیست؟
- ملاک و معیار تجربه دینی چیست؟
- آیا زمینه مشترک در تجارب علم و دین وجود دارد؟
- منظور از تجربه مقدّس چیست؟
- آیا تنها راه شناخت گزارههای دینی، تجربه دینی است؟
- تجربه دینی و اثبات وجود خدا
- تجربه دینی و ارزش معرفتی
- مشترکات تجارب دینی کدام است؟
- کیفیت حصول تجربه دینی و انواع آن چگونه است؟
- ملاک صحت و سقم تجارب دینی و عرفانی به چیست؟
- تجربه دینی و باطنی و فهم (راز) دین
- تجربه دینی و وحی
- تجربه دینی و توجیه و تبیین اعتقادات دینی
- تجربه دینی و توصیفپذیری
- تجربه دینی و صدق و کذبپذیری آن
5ـ پلورالیزم دینی
- مبنای تکثرگرایی دینی - در نظر معتقدان به آن- چیست؟
- سرّ اختلاف فهم از دین چیست؟
- ریشه و مبنای کثرت ادیان چیست؟
- نسبیگرایی و رابطه آن با تکثّر
- آیا ادیان از حقانیت واحدی برخوردارند؟ همه در یک سطحاند یا خیر؟
- آیا ادیان از لحاظ حقیقت در یک مرتبه هستند یا هر یک بهره خاصی از آن دارند؟
- آیا دین واحد است و کثرت نمیپذیرد؟
- آیا ممکن است چند عقیده حق باشد و انسان با پیمودن راههای گوناگون به لقاء و دیدار خدا نائل شود؟
- میتوان پذیرفت که میان ارزشها تزاحم پیدا شود؟
ب) منشأ دین
برای منشأ دین حداقل سه معنی میتوان در نظر گرفت: 1ـ علت پیدایش دین 2ـ علت پذیرش دین (انگیزه دینداری) 3ـ بایستگی دین (ضرورت دینداری)
سؤال اول از دین به عنوان پدیده خارجی و مستقل از پذیرش انسانها بدنبال منبع نشأت دین است. این سؤال میتواند تحقیقی علمی یا فلسفی و بلکه تاریخی باشد.
سؤال دوم از دین به عنوان پدیدهای روانی یا اجتماعی است. پاسخ فلسفه به این سؤال ناموجّه است، یا حداقل جایگزین پاسخ روانشناسانه یا جامعهشناسانه نخواهد بود.
مخاطب در مسأله سوم، انسان پیش از پذیرش دین است که با تعبیرات دیگری مانند «ضرورت دین» یا «علل رویکرد به دین» نیز از آن یاد شده است در واقع مسألهای اخلاقی و عملی است. هرچند در پاسخ آن به مقدمات واقعی و عبادی فلسفی یا علمی (انسانشناسانه، جامعهشناسانه...) نیازمند باشیم.
نکتهای که قابل ذکر است در اکثر بحثهای مطرح در چالش با مقوله دین، معنیِ منشأ دین تببین نشده است و اکثراً منشأ دینداری را به عنوان منشأ دین مطرح کردهاند.
و نیز اکثر نظریاتی که آمده، متّکی بر نگاه جامعهشناسانه و روانشناسانه و تاریخی است که برای پی بردن به جواب، رجوع به این شاخهها نیاز است و با صرف روش عقلانی نمیتوان به پاسخ کامل و صحیح رسید.
از این روست که در مقوله فلسفه دین، زیاد به این مسأله پرداخته نشده است و اگر هم نظریاتی بیان شده با تکیه بر مباحث (اخلاقی ـ تاریخی، جامعهشناسانه و روانشناسانه) بوده است.
به عنوان مثال یکی از نظرات در باب منشأ دین، فطرت است که نمیتوان از آن به عنوان نظریهای فلسفی یا عملی یا تاریخی که به عقل و تجربه و یا شواهد تاریخی متکّی است، مطرح کرد، بلکه به عنوان نظریهای که مستند به وحی و بالتبع دروندینی قلمداد کرد.
خلاصه اینکه:
- آیا پاسخ به سؤال منشأ دین را میتوان از طریق عقلی پیدا کرد؟
ـ راه و روش عقلانی آن چیست؟ حکم عقلی در این مورد چیست؟
ـ تأثیر (نوع) تعریف و برداشت از دین در جواب پرسش فوق چگونه است؟
ـ آیا برای تبیین علّت و ضرورت نیاز به دین میتوان از روشهای علمی و تجربی یا استدلالی و فلسفی و یا شهودی و عرفانی استفاده کرد؟
ـ رابطة انسانشناسی دین با ضرورت دین چیست؟
ج) معرفت دین: (منطق فهم دین ـ هرمنوتیک متون ـ زبان دین)
- ارزش معرفتی، معرفت دین، منطق فهم دین
- دلایل فهمپذیری دین، امکان فهم دین، منطق فهم دین، روشمندی آن
- مدارک و ادلّه فهم دین، چگونگی رفع تعارض میان آنها
- معدّات فهم دین، موانع فهم دین
- شناسایی ماهیت دین، دروندینی یا بروندینی است؟
- تأثیر معرفت بشری بر معرفت دینی
- منظور از معرفت عمیق دین
- ارتباط معرفت دینی با جریان بهتر فهمیدن عالم خارج
- کیفیت ارتباط معرفت دینی با معرفت بشری
- آیا تمام حقایق دین قابل دسترسی است؟
- علل و عوامل تنوع و تطور معرفت دینی چیست؟
- آیا فهم نهایی و کامل دین ممکن است؟
- منشأ وقوع خطا و اختلاف انظار در فهم دین
- آیا معرفت دینی تحول مییابد یا خیر؟
- منظور از فهمیدن متون به چه معناست؟
- آیا در فهم متون دینی، منطقی وجود دارد؟
- آیا هر متنی احتیاج به تفسیر دارد (متن و تفسیر)؟
- ملاک نیازمندی متن به تفسیر به چیست؟
- آیا میتوان از هر متنی تفسیر گوناگون داشته باشیم؟
- ملاک معناداری یک گزاره
- آیا زبان دین، اصیل و ناظر به واقع است؟
- نسبت زبان و زمان دین؟
- زبان دین و تحقیقپذیری
- معیار صدق و کذب محتوای زبان دینی
- آیا زبان دین با روش تجربی و به صورت قطعی اثباتپذیر است؟
- نسبت زبان دینی با زبان علمی چیست؟
- زبان دین و ابطالپذیری (بوسیله نقص موارد تجربی)
- ما درباره خدا (با خدا) با چه زبانی سخن میگوییم؟ خدا با ما با چه زبانی سخن میگوید؟
- زبان ما توان بیان ویژگیهای خدا را دارد؟
- آیا در زبان دینی، الگوها و نمونههای مفهومی کاربرد دارند؟
- آیا در زبان دینی، مجاز، کنایه، استعاره، میتوان یافت؟
- پارادوکس زبان بشری و ذات متعالی
- آیا شریعت بما هو شریعت صامت است؟
- زیرساختها، مدارک، روشها و ضوابط فهم دین کدام است؟
- آیا تطور معرفت دینی، کلّی و بالجمله یا جزئیاند؟
- آیا دین فیالجمله کشفپذیر است؟
- آیا برداشتهای متفاوت، عرضی و متعارضند یا طولی و متکاملند؟
- نقش معرفتهای غیردینی در معرفت دینی
- کیفیت حل فهمهای متعارض از دین چگونه است؟
- روشهای آسیبشناسی و تصحیح معرفت دینی کدام است؟
- پاسخ این پرسشها را باید از درون دین (متون مقدس) جستوجو کرد یا از بیرون دین یا از هر دو؟
د) نسبت و مناسبات دینی (که شامل این محورها میباشد)
1- دین و عقل
2- دین و اخلاق
3- دین و علم
4- عقل و ایمان
دین و عقل
ـ آیا عقل همتای دین است یا قبل و یا بعد از آن؟
- جایگاه عقل در قلمرو دین و نقل و شریعت چیست؟
ـ آیا نظامهای اعتقادی و باورهای دینی را میتوان موضوع ارزیابی و سنجش عقلانی قرار داد؟
ـ آیا برای باور دینی، دلیل عقلی ضرورت دارد؟
ـ آیا دین ممکن و معقول است؟
ـ نقش عقل در دینپذیری و دینباوری
ـ هماهنگی تعالیم دینی با یافتههای فلسفی و بشری
دین و اخلاق
- نقش دین در احکام اخلاقی
ـ آیا صدق و کذب ادعاهای اخلاقی متکی بر دین است؟
ـ آیا برای آشنایی با اصول اخلاقی درست به دین نیازمندیم؟
ـ آیا تقدس ارزشهای اخلاقی از دین است؟
دین و علم
ـ رابطه علم و دین: آیا دین مخالفت علم است؟ آیا علم منافی دین است؟
ـ موضع علم و دین در خلقت انسان
ـ آیا علم تهدیدی برای دین است؟
ـ نقش نظرات علمی جدید در مباحث دینی
ـ آیا ائتلاف بین علم و دین ممکن است؟
ـ آیا نظریه تکامل، وجود خدا را نفی میکند؟
ـ آیا علم و دین در تبیین و روشنگری واقعیت بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند؟
ـ آیا اعتقاد به وجود خداوند بر محاسبههای علمی تأثیرگذار است و بالعکس؟
ـ آیا تنها با دیدگاه علمی (بدون توجه به دین) میتوان به پرسشهای مربوط به منشأ دین پاسخ گفت؟
ـ آیا علم میتواند شواهدی بر یک موجود هدفدار و متعالی عرضه کند؟
ـ آیا زمینه مشترک در تجارب علم و دین وجود دارد؟
ـ آیا تعارضات میان دین و علم واقعی است؟
ـ آیا تعالیم دینی با یافتههای علمی و بشری هماهنگ است؟
عقل و ایمان
ـ آیا شخص معتقد به خدا به واسطه ایمان، وجود خدا را میپذیرد؟
ـ آیا اعتقاد به خدا، مخالف با عقل و خردناپذیر و نامعقول است؟
ـ آیا برای خردپسند بودن و معقول بودن اعتقاد به خدا، نیاز به قرینهای است؟
ـ آیا باور به خدا باید معقول باشد؟
ـ آیا ایمان به خدا عقلاً قابل قبول است؟
ـ تفسیر ایمان و باور موحدانه چگونه است؟
ـ چه نوع باورهایی به عنوان نقطه شروع معقول یا موجه هستند؟
ـ کدام دسته از باورها را میتوان عقلاً (بدون قرینه) از سایر باورها پذیرفت؟
ـ الحاد چیست؟ پیشفرض الحاد چه میباشد؟
ـ منظور از توصیف یک باور به عنوان «نامعقول» چیست؟
ـ تفاوت تأیید و اعتقاد به چیست؟
ـ آیا باور به خدا میتواند جزء بنیانهای ساختار معرفتی باشد؟
ـ آیا باور به خدا واقعاً پایه است؟
ـ چرا هر اعتقادی نتواند واقعاً پایه باشد؟
ـ معیارهای پایه بودن واقعی یک اعتقاد چیست؟
ـ چه نسبتی میان عقل و اعتقاد دینی وجود دارد؟
ـ آیا ایمان بدون برهان نیز عقلانی است؟
ـ آیا ایمان به خدا (بدون قرینه و برهان و استدلال) مجاز و قانعکننده است؟
ـ آیا ایمان ضد عقل است؟
ـ آیا برای باور دینی، دلیل ضرورت دارد؟
امّهات مدعیات دینی (محورهای اصلی و برخی پرسشهای آن بدین قرار است:)
1ـ خدا 2ـ صفات خدا 3ـ شرور 4ـ مجرّد و مادی 5ـ وحی و نبوت 6ـ اعجاز 7ـ اختیار 8ـ سعادت
ـ براهین اثبات خدا؟ (برهان امکان، برهان وجودی، برهان نظم و غایتشناسی، برهان جهانشناسی، تفسیر یکتاپرستانه عالم و...)
ـ راههای شناخت خدا/ دلایل عدم اعتقاد به وجود خدا/ معقول بودن تصور وجود واجب
ـ آیا میتوان به طور حقیقی از خدا سخن گفت؟/ تعریف خدا
ـ فلسفه نیاز به پیامبران
ـ وجوب ارسال انبیا
ـ در صورت وجوب ارسال انبیا، چه نوع وجوبی است؟ اخلاقی یا فلسفی؟
ـ وجوب صدور افعال حَسَن، ضرورت فلسفی و تکوینی است؟
ـ شرور و عدل الهی
ـ مسأله علم مطلق الهی
ـ مسأله قدرت مطلق الهی
ـ شرور و نظام احسن وجود
ـ شرور و حکمت الهی
ـ شرور و توحید در خالقیت
ـ علم الهی و اختیار
ـ اعجاز و قوانین طبیعت
ـ مدلول معجزه
ـ اعجاز و نقض قوانین الهی
ـ سعادت، جاودانگی، عالم بعد از مرگ، وحی و ایمان، عدل الهی
و...
شاهرودی مباحث مربوط به تدریس اینجانب مانند سرفصل ها، عناوین پژوهشهای مربوط به درس، پژوهشهای دانشجویان در زمینه های فلسفه و عرفان و سایر دروس رشته فلسفه و حکمت اسلامی به منظور استفاده دانشجویان علاقمند ارائه خواهد شد |