تاریخچه قاعده بسیطالحقیقه ادامه مطلب...
بررسی قاعده بسیط الحقیقه و لوازم آن
استاد دکتر حسینی شاهرودی
تهیه و تنظیم: حمیده مصباحادامه مطلب...
دعای سحر و قاعده بسیط الحقیقهادامه مطلب...
نظریه وحدت وجود در فلسفه ی ملاصدرا
استاد : اقای حسینی شاهرودی
گرداورنده : مهدی جعفری فر
کارشناسی ارشد فلسفه اسلامیادامه مطلب...
نگاهی به:
بسیط الحقیقه کل الأشیاء
استاد محترم : حجة السلام و المسلمین دکتر حسینی شاهرودی
دانشجو : حسن مرادی
کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی
بهمن86- دانشگاه رضوی ادامه مطلب...
نویسنده: سمانه حسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد
رشته فلسفه اسلامی
فهرست مطالب
1.
نظریه وحدت وجود.................................................................... 42.وحدت در کثرت، کثرت در وحدت................................................... 5
3.
توحید عددی وغیر عددی............................................................ 64 .
قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء.............................................. 85.
تقریرملاصدرابر قاعده بسیط الحقیقه.......................................... 86.
برهان ملاصدرا برای اثبات وحدت واجب....................................... 97.
زندگی و فلسفه افلوطین......................................................... 118.
نظام فلسفی فلوطین ( نو افلاطونیان)...................................... 129.
واحد چیست؟......................................................................... 1210.
منابع ومأخذ.......................................................................... 14
نظریه وحدت وجود
عدهاى معتقدند که در جهانبینى عرفانى، همواره واقعیت اندیشه وحدت وجود، موجود بوده
انجام داد، این است که براى اندیشه وحدت وجود - که عرفا آن را از طریق مکاشفه مىیافتند و به طور ناقص بیان مىکردند - تعبیر فلسفى یافت و توانست آن را در قالبهاى مانوس با ذهن بریزد. اما به اعتقاد شمارى دیگر، اگر عرفاى قبل از ابنعربى از وحدت وجود دم زدهاند، چیزى بالاتر از وحدت شهود در نظر نداشتهاند[1]
درباره مسئله وحدت وجود، ابتدا باید توجه کرد که فهم عرفى وحتى فهم فلسفى متعارف این است که اساسا به کثرت وجود فتوا داده شود; به این معنا که به تعداد موجودات مختلف، «وجود» داشته باشیم، بدون اینکه کوچکترین اشتراک و سنخیتى میان دو «وجود» قابل تصور باشد. گویا، فقط مىتوان ماهیات را دستهبندى کرد و هر دسته را در مقوله خاصى جاى داد; اما وجود به گونهاى است که هر ذرهاى وجود خاص خود را دارد، و کوچکترین سنخیتى میان وجودات مختلف تصور نمىشود [2]
اگرچه اندیشه کثرت وجود بهطور صریح از سوى کسى اظهار نشده، اما در تاریخ فلسفه اسلامى به نام فیلسوفان «مشاء» مشهور شده است; چنانکه حاج ملا هادى سبزوارى نیز در منظومه فلسفى خود مىگوید[3]:
و عند مشائیة حقایق تباینت و هو لدینا زاهق
درباره وحدت وجود، نظریهها و تقریرهاى مختلفى بیان شده است. قبل از بیان اقوال و نظریههاى اصلى و مهمى که ذکر خواهد شد، به دو نظریه دیگر اشاره مىشود که اهمیت چندانى ندارند.
نظریه اول، قول به وحدت وجود و موجود است، که به جهله صوفیه نسبت داده مىشود و طبق آن، عالم منحصر به یک وجود و هستى صرف است، و جلوه موجودات مختلف در نظر ما صرف توهم و تخیل محض است; «کثانیة مایراه الاحول.» [4]-:
هر چیز که غیر حق بیاید نظرت نقش دومین چشم احول باشد نظریه دیگر در این باب، «وحدت وجود و کثرت موجود» است. که با عنوان «ذوق تاله» نیز خوانده مىشود. طبق این نظریه، حقیقت وجود واحد است و هیچ کثرتى در آن راه ندارد، و
منحصر در ذات اقدس الهى است; اما موجودات امکانى کثیرند. وقتى گفته مىشود: زمین و
آسمان موجودند، منظورمان این است که میان ذات و ماهیت زمین و آسمان و حقیقت وجود
نسبت و رابطهاى وجود دارد; چنانکه مثلا «لابن» (شیر فروش) بیانگر نسبت و رابطهاى
میان انسان و لبن است ، [5].
نظریه ملاصدرا یکی از نظرات عمده حول موضوع وحدت وجود است که به ان اشاره میکنیم.
شاهرودی مباحث مربوط به تدریس اینجانب مانند سرفصل ها، عناوین پژوهشهای مربوط به درس، پژوهشهای دانشجویان در زمینه های فلسفه و عرفان و سایر دروس رشته فلسفه و حکمت اسلامی به منظور استفاده دانشجویان علاقمند ارائه خواهد شد |